Ο ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ

Η νέα σύγχρονη ηλεκτροδοτούμενη προαστιακή Σιδηροδρομική Γραμμή θα ξεκινά από τον κόμβο Κορωπίου (Χ.Θ. 10+800) και θα φτάνει έως τον τερματικό σταθμό του λιμένα Λαυρίου (Χ.Θ. 42+800).

Μετά το 2004, όταν το τρένο σφύριξε ξανά στην περιοχή του Κορωπίου μετά από 41 χρόνια, εντατικοποιήθηκαν οι προσπάθειες να ανασυσταθεί η παλαιά γραμμή Λαυρίου και να εξυπηρετηθούν ξανά σιδηροδρομικά όλα τα Μεσόγεια και η Λαυρεωτική.

Αυτές είναι οι κυριότερες μελέτες που έχουν υλοποιηθεί ως σήμερα:

ΕΡΓΟΣΕ Α.Σ. 419/2006 «Μελέτη Προαστιακής Σιδηροδρομικής Γραμμής Κόμβος Κορωπίου-Λαύριο Α’ Φάση» και συμπληρωματική ΕΡΓΟΣΕ Α.Σ. 419-Α/2009

ΕΡΓΟΣΕ Α.Δ 742 «Μελέτες Β’ φάσης για την κατασκευή της προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής από τον Κόμβο Κορωπίου (Χ.Θ. 10+800) έως την ΒΕΠΕ Κερατέας (Χ.Θ. 28+000)»

ΕΡΓΟΣΕ Α.Δ. 744 «Μελέτες Β’ φάσης για την κατασκευή της προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής από την ΒΕΠΕ Κερατέας (Χ.Θ. 28+000) έως τον τερματικό σταθμό στο Λιμένα Λαυρίου (Χ.Θ. 42+890)»

Β’ φάση μελετών προαστιακού σιδηροδρόμου Αττικής στο τμήμα από τον Κόμβο Κορωπίου έως τον Λιμένα Λαυρίου με αριθμό αναφοράς πρότασης TENtec 2012-EL-91021-S (25997000)

ΕΡΓΟΣΕ Α.Δ. 10239 «Σύνταξη των απαιτουμένων μελετών του έργου Κατασκευή της προαστιακής Σιδηροδρομικής Γραμμής από τον κόμβο Κορωπίου (Χ.Θ. 10+800) έως τον τερματικό σταθμό του λιμένα Λαυρίου (Χ.Θ. 42+800) για τη δημοπράτηση αυτού με το σύστημα Μελέτη – Κατασκευή».

Το έργο αφορά στη σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης και του λιμένα Λαυρίου με την υφιστάμενη σιδηροδρομική προαστιακή γραμμή από το Σιδηροδρομικό Σταθμό Κορωπίου συνολικού μήκους 32 χλμ.

Θα προβλεφθούν:

  • δύο (2) σιδ. σταθμοί (ΣΣ Μαρκόπουλου και Επιλιμένιος ΣΣ Λαυρίου) και 
  • αναλόγως με την χάραξη που θα επιλεγεί πέντε (5) στάσεις σε Καλύβια, Κερατέα, Δασκαλειό, Θορικό, Κυπριανού ή επτά (7) στάσεις σε Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρόπη, Περιγιάλι Θορικό, Εκπαιδευτικό Κέντρο Λαυρίου.


Από τον υφιστάμενο Σταθμό Κορωπίου μέχρι τη νέα σιδηροδρομική στάση Θορικού προβλέπεται διπλή σιδηροδρομική γραμμή με ηλεκτροκίνηση τύπου trolley, σηματοδοτούμενη με μέγιστη ταχύτητα σχεδιασμού ≤ 120 km/h.

Στο τελευταίο τμήμα από Σ.Σ Θορικού έως Σ.Σ Λιμένα Λαυρίου προβλέπονται τα εξής:

Mονή σιδηροδρομική γραμμή σηματοδοτούμενη με ηλεκτροκίνηση τύπου trolley, με ταχύτητα ≤ 50 km/h που θα διέρχεται εντός της πόλης του Λαυρίου στο ίχνος της υφιστάμενης μετρικής γραμμής και μέχρι το Λιμάνι του Λαυρίου, με εγκιβωτισμένη γραμμή όπου απαιτείται μέσα στον αστικό ιστό.

Eναλλακτική χάραξη μονής σιδηροδρομικής γραμμής, στο πλαίσιο εκπόνησης της Μελέτης Περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που θα διέρχεται από την παραλιακή ζώνη. Σε όλο το ανάπτυγμα κατά μήκος της παραλιακής ζώνης, η γραμμή οδεύει στην ελάχιστη δυνατή απόσταση από την Λεωφόρο Λαυρίου.

Τέλος στο σχεδιασμό των έργων προβλέπεται Τερματικός Σταθμός ανάντη της παραλιακής οδού (στο χώρο του παλιού εργοστασίου) με μία παρακαμπτήριο μήκους 250 m και δύο αποβάθρες εκατέρωθεν των γραμμών. Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα δεν προβλέπεται να χωροθετηθεί σταθμός μέσα στο χώρο του Οργανισμού Λιμένα Λαυρίου (ΟΛΛ), αφού δεν υπάρχουν αντίστοιχες δεσμεύσεις του ΟΛΛ με τον ΟΣΕ / ΓΑΙΟΣΕ.

Έχει εκπονηθεί από την ΕΡΓΟΣΕ η Α’ φάση μελετών (αναγνωριστικές μελέτες) και προωθούνται οι διαδικασίες για την εκπόνηση όλων των απαραίτητων προμελετών, ώστε να καταστεί δυνατή η δημοπράτηση του έργου κατασκευής είτε ως «μελετο-κατασκευή», είτε μέσω σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.

Οι απαιτούμενες μελέτες για την δημοπράτηση του έργου με το σύστημα Μελέτη-Κατασκευή» είναι:

  • Συμπληρωματικές τοπογραφικές εργασίες,
  • Προμελέτη χάραξης,
  • Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων,
  • Μελέτη κτηματολογίου.


Το εκτιμώμενο κόστος του έργου είναι 160 εκατομμύρια ευρώ. Το έργο έχει περιληφθεί στο Ε.Π. «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον, Αειφόρος Ανάπτυξη» (Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α) 2014-2020 και έχει επίσης προταθεί για υλοποίηση στο πλαίσιο του πακέτου Γιούνκερ (Junker).